Зареєструватись show register

9 липня 2019

Президент зобов’язав лісгоспи Міноборони до 1 листопада запровадити електронний облік деревини

9 липня Президент України Володимир Зеленський підписав Указ «Про деякі заходи щодо збереження лісів та раціонального використання лісових ресурсів», що спрямований на боротьбу з незаконним обігом деревини. Про це під час брифінгу повідомив заступник керівника Офісу Президента України Олексій Гончарук.

За його словами, близько 30% деревини перебуває в тіньовому обігу і щороку держава отримує до 2 млрд грн збитків. Крім того, обсяг незаконної вирубки лише торік сягнув в Україні 17,7 тис. кубічних метрів.

Заступник керівника Офісу Президента наголосив, що після вирубки будь-яка деревина має чипуватися та позначатися індивідуальним номером. В іншому разі вона вважається нелегальною та вилучається.

«У нас є частина лісгоспів, яка працює поза цією системою. Наприклад, коли ловиш лісовоз на дорозі, з’явиться людина, яка скаже, що її випадок – це виняток, і це дає можливість відкупитися. Наше завдання, щоб подолати незаконні вирубки, – це, перш за все, впровадити централізовану систему обліку деревини», – сказав Олексій Гончарук.

За його словами, державні підприємства, що входять до сфери управління Міністерства оборони України, досі виокремлені з процесу електронного обліку деревини. Нині їх 15. Указом передбачено, що до 1 листопада 2019 року на цих підприємствах має бути запроваджено централізований електронний облік деревини.

«Пропонуємо встановити кримінальну та адміністративну відповідальність щодо обігу деревини без внесення відомостей до Єдиної державної системи електронного обліку деревини. Указ містить відповідне доручення уряду», – сказав Олексій Гончарук.

Крім того, указ Президента передбачає відповідне доручення щодо активізації використання системи електронного обліку деревини лісокористувачами комунальної форми власності.

«Існування таких комунальних лісгоспів створює проблему, яка призводить до неефективності державної системи. В указі Президента є доручення органам на місцях (ОДА, РДА) провести роз’яснювальну роботу з органами місцевого самоврядування та пояснити їм, що відсутність такої системи створює можливість для існування «сірого» ринку деревини», – зазначив заступник керівника Офісу Президента.

Джерело

Проблематика цього питання


«Слово і Діло» продовжує стежити за законодавчими ініціативами Президента.

Президент підписав указ щодо протидії контрабанді та корупції на митниці, який передбачає подолання практики «листів щастя» на митниці. Ще один указ спрямований на боротьбу з незаконним обігом деревини та зобов’язує лісгоспи Міноборони до 1 листопада запровадити електронний облік деревини.

Доктор юридичних наук, професор кафедри земельного та аграрного права КНУ імені Тараса Шевченка, колишній член Вищої ради правосуддя Анатолій Мірошниченко підкреслив, що вирішення окреслених питань, принаймні в обраний спосіб, не належить до компетенції президента.

«Вирішення питання обліку деревини лісгоспами є втручанням у господарську діяльність. Президент у такий спосіб накласти обов’язок маркування та обліку, що, як я підозрюю, є зовсім не дешевим, не може. Ідея електронного обліку деревини, на мою думку, позитивна, але реалізація шляхом вказівок в указі не витримує жодної критики. До речі, те, що на сьогодні такий облік фрагментарно запроваджений підзаконними актами, також ненормально. Для коректного запровадження електронного обліку деревини мають бути ініційовані зміни на рівні закону, які визначать обов’язковість обліку, засади його здійснення, санкції за відсутність обліку тощо», – констатував він.

Президент може подати законопроект, але він не може видати указ, яким зобов’яже суб’єкти господарювання щось зробити.

«Є загальний принцип, передбачений статтею 19 Конституції України, згідно з яким органи державної влади та їх посадові особи діють за принципом «дозволено те, що прямо передбачено законом». Якщо закон чітко не передбачає, що президент може вчинити певні дії, це означає, що таких дій він чинити не може. Повноваження президента окреслені в 106 статті Конституції. На мою думку, вказівка лісгоспам, яку намагається дати президент, під жоден пункт цієї статті не підпадає, як не підпадає й під повноваження глави держави, надані іншими законами», – пояснив фахівець.

За його словами, аналогічна ситуація щодо указу з приводу протидії контрабанді та корупції на митниці.

«Реалізовувати такі зміни потрібно шляхом ініціювання змін до законодавства, а не шляхом надання якихось вказівок Кабміну. Таких повноважень у президента немає», – підкреслив він.

Експерт висловив сумнів, що підписання таких указів є необдуманим рішенням, адже в команді президента є досвідчені юристи. Всупереч загальноприйнятій практиці, укази не містять посилання на норми закону, на підставі яких вони видані. Схоже, в Офісі президента цілком усвідомлювали, що законодавчих підстав для видання указів немає.

«Якщо президент хотів досягти цілей, які задекларовані, набагато краще було б, якби він подав відповідні законопроекти, або ж просто виступив з якоюсь заявою чи закликом до органів виконавчої влади й не намагався надати своїм діям видимості обов’язковості», – резюмував Анатолій Мірошниченко.

Джерело